Nivåindelningar

 

Ridlekis

 

Mål

På ridlekis fokuserar vi på att ha roligt med hästarna, bli trygga och säkerhetsmedvetna samt utveckla självkänsla och motorik. Ibland pysslar vi i stallet eller sjunger en sång men oftast rider vi. Vi har inte så höga krav på att nå framgång i och med vår ålder, vi tycker att det viktigaste är att det är skoj att komma till ridskolan!

Teoretiskt ägnar vi oss åt

Vi får lära oss mycket om säkerheten i stallet och med hästarna, hur man ryktar, vad de viktigaste delarna på sadel och träns heter (stigbyglar, sadelgjord & schabrak/tyglar & bett). Ibland tittar vi på vad hästen äter och vilka olika färger och tecken hästarna kan ha. Vi får även lära oss de viktigaste delarna på hästens kropp (hovar, man & svans).

Ridmässigt ägnar vi oss åt

Vi brukar träna på att starta, stanna & svänga, både på raka och böjda spår. Vi rider de lättaste ridvägarna i skritt, gör balans- och koordinationsövningar och andra roliga saker. Ibland leker vi lekar och om det känns bra travar vi lite grann.

 

 

Nivå Grön

 

Mål

Som nybörjare tycker vi att det viktigaste är att vi har roligt med hästarna samtidigt som vi blir säkerhetsmedvetna och känner trygghet. Vi utvecklar vår självkänsla och motorik och lär oss att hantera hästen i stallet och i ridhuset.

Teoretiskt ägnar vi oss åt

Till att börja med går vi igenom säkerhetsrutiner i stallet och vid ridning. Vi får lära oss hur man går in till hästen och hur man ryktar. Vi pratar om sadeln och tränsets viktigaste delar och vi får titta på hur man gör i ordning hästen för ridning så att vi vet vad som är viktigt. Vi får också lära oss grundläggande ord som t.ex. skänklar, driva och smacka. På vägen in till ridhuset tränar vi på att leda hästen på rätt sätt.

Ridmässigt ägnar vi oss åt

Vi tränar på att ställa upp på medellinjen, dra upp och ner stigbyglar och att spänna sadelgjorden. Väl uppe i sadeln jobbar vi med att ha en korrekt tygelfattning och att lära oss att sitta bra (i lodrät sits). Vi börjar med grundläggande hjälper, som att starta, stanna & svänga hästen. De lättaste ridvägarna brukar vi träna på i skritt och vi gör ofta olika balans- och koordinationsövningar. De som vill rider med ledare, det kan vara tryggt när man testar att trava för då känns det lite skumpigt!

 

  

Nivå Blå

 

Mål

När vi har lämnat nybörjarnivån börjar vi befästa sitsen allt mer och vi lyckas inverka på hästen i lite större utsträckning än vi gjort förut. Vi fortsätter att sträva efter att känna trygghet och att ha roligt.

Teoretiskt ägnar vi oss åt

Nu börjar vi träna på att göra i ordning hästen på egen hand innan ridningen (rykta, sadla & tränsa) med hjälp av en vuxen. Vi vet hur utrustningen ska sitta och varför. Vi börjar alltmer kunna tolka hästens signaler och vet hur den ser ut när den är glad/arg, nyfiken/rädd. Till och från ridhuset försöker vi att leda hästarna själva och vi börjar lära oss mer och mer om hästens olika kroppsdelar, färger och tecken.

Ridmässigt ägnar vi oss åt

Nu börjar vi försöka att reglera våra egna stigbyglar vid uppsittning och vi klarar oss alltmer själva. Vi befäster de grundläggande hjälperna och fortsätter med balans- och koordinationsträningen. Vi lär oss fler ridvägar och känner oss trygga i trav där vi rider i både lättridning i takt och arbetstrav (nedsittning). Vi börjar jobba med bommar och tränar på de olika sitsarna, lodrät sits och lätt sits. För det mesta klarar vi oss utan ledare!

 

 

Nivå Röd

 

Mål

Nu börjar vi bli alltmer självständiga i hanteringen av hästen, både på marken och på ryggen. Vi utvecklar vår sits och inverkan och börjar få en ökad förståelse för hur olika typer av hästar fungerar.

Teoretiskt ägnar vi oss åt

Numera kan vi rykta vår häst själv och även sadla & tränsa de som är i rimlig storlek. Vi förstår de flesta av hästens signaler och vardagliga behov. Vi lär oss mer om vad hästen äter och om dess hälsa samt vanligaste sjukdomar. Ibland pratar vi även om sådant man kan ha nytta av på ridlektionen, såsom ridvägar och hjälper. Vissa kanske tar chansen att bli skötare!

Ridmässigt ägnar vi oss åt

Vi kan reglera våra egna stigbyglar och för det mesta sitta upp utan problem. I skritt och trav rider vi alltmer avancerade vägar och känner oss helt säkra utan ledare. Både med och utan koner tränar vi precision och att kunna rida från punkt till punkt. I trav har vi fått lära oss att sitta på rätt sittben i lättridningen och vi kan både öka och minska tempot. Vi jobbar med bomserier och lättare hinder, befäster balansen och börjar så småningom galoppera.

 

 

Nivå Gul

 

Mål

Vi utvecklar vår förmåga att rida olika hästar på ett kontrollerat sätt i ett väl avvägt tempo, har en säker och korrekt sits och kan aktivt inverka på hästen med både framåtdrivande och förhållande hjälper.

Teoretiskt ägnar vi oss åt

Vi gör i ordning vår egen häst inför ridning och hanterar den med stor säkerhet. Vi går muntligen igenom sådant som ska främja vår inverkansridning ytterligare, såsom tygel- och skänkelhjälper. Att hästar kan behöva olika typ av arbete beroende på olika förutsättningar (t.ex. exteriör, ålder & temperament) pratar vi också om ibland. Hästens välbefinnande står i centrum och vi får lära oss hur man visiterar, behandlar lättare skador och vad man ska göra för att förebygga sjukdomar.

Ridmässigt ägnar vi oss åt

Nu har vi mycket god kontroll på vår häst i skritt och trav och visar det bland annat genom stor precision vid hörnpasseringar & ridvägar och att självständigt hålla en bra fördelning. Vi börjar kunna inverka på hästen alltmer med ytter- respektive innerhjälper på både raka och böjda spår. Vi befäster galoppen ytterligare och kan galoppera flera på en gång. Vi jobbar med bomserier och kan hoppa lättare hinderövningar.

 

 

Nivå Vit

 

Mål

Med en stark inverkan kan vi rida de flesta typer av hästar på ett ändamålsenligt sätt. Vi har en korrekt sits och en god balans och vår analytiska förmåga utvecklas.

Teoretiskt ägnar vi oss åt

Nu kan vi på egen hand bedöma hästens allmäntillstånd, dvs. säga om den verkar må bra och vara som vanligt eller om det är något som är fel. Vi kan visitera och vet hur man gör för att kontrollera hästens temp, puls och andning. Inblicken i hur hästens kropp fungerar ökar och vi pratar mycket om t.ex. matsmältning, drick- och liggbeteende. Vi lär oss även mer om utfodring samt varför det är så viktigt att vissa rutiner måste följas.

Ridmässigt ägnar vi oss åt

I samtliga gångarter kan vi hålla hästen i ett kontrollerat tempo och vi galopperar alla samtidigt både på raka och böjda spår i lättare övningar. I skritt och trav rider vi obehindrat alla ridvägar med stor noggrannhet. Vi vet vad det innebär att hästen spårar och vi rider alltid i rätt galopp. Vi börjar nu också träna på att flytta hästen för skänkeln t.ex. i en bakdelsvändning och en skänkelvikning. Vi behärskar olika typer av hoppövningar och kan reglera hästen både före och efter hindret.

 

 

Nivå Svart

 

Mål

Vi kan analysera vår egen ridning och hästens förutsättningar samt komma med idéer om vad hästen behöver arbeta vidare med. Vi börjar hitta ett läge mellan skänkel och hand och vi är inte alltid beroende av ridlärarens instruktioner för att nå framgång.

Teoretiskt ägnar vi oss åt

Här fördjupar vi oss mer ingående i vad olika typer av foder kan ha för inverkan på hästarna och tittar närmare på hur en foderstat kan och/eller bör se ut. Vi kan assistera vid lättare sjukvårdsbehandling och vi får en större inblick i vad olika sjukdomar har för symptom samt hur de bör behandlas. Vi fortsätter även med ridteoridelen, när det gäller hur hästen behöver arbeta och varför. Så småningom börjar vi gå igenom svårare övningar såsom öppna & sluta.

Ridmässigt ägnar vi oss åt

Vi har nu en mycket god sits & inverkan och vi kan anpassa vår ridning till olika typer av hästar. Utifrån hästens dagsform kan vi ta egna initiativ när det gäller lektionens upplägg och övningar. Vi behärskar alla möjliga ridvägar i samtliga gångarter och vi påbörjar mer avancerade övningar där det krävs att hästen arbetar i en ändamålsenlig form. I hoppningen tränar vi flera olika typer av övningar, såsom serier, gymnastikövningar och banhoppningsträning.