Skötare och stallvärdinnor/stallvärdar

Vill du pyssla mer med hästarna och vara mer i stallet? Då kanske skötare och/eller stallvärdinna/stallvärd är något för dig? Varmt välkommen att höra av dig till info@balstaridskola.se.

Stallvärdar
Stallvärdarnas roll i stallet är att vara behjälpliga vid barnlektioner, hjälpa till med borstning, sadling och tränsa. Hjälpa till och eftermiddagsmocka i stora stallet och sopa stallgången. Varje termin ordnar ridskolan stallvärdsridning ett antal gånger och andra roliga aktiviteter. Stallvärdarna får en stallvärdsväst som man har på sig under sina stallvärdspass.

För att vara stallvärd ska du:

• vara minst 9 år
  • rida i röd grupp eller uppåt
  • kunna sadla och tränsa
  • vara glad, positiv och hjälpsam i stallet
  • alltid skriva upp dig efter avslutat stallvärdspass i stallvärdspärmen

Skötare
Skötaren har en skötarhäst som man sköter om. Man borstar och rengör, man sköter utrustning och man tvättar vattenkopp och krubba. Varje termin ordnar ridskolan skötarridning ett antal gånger och andra roliga aktiviteter.

För att vara skötare ska du:
  • alltid ha en förälder med dig om du är under 10 år när du kommer och sköter hästen
  • rida i minst nybörjargrupp, grön
  • kunna borsta och visitera hästen
  • kunna tvätta/smörja träns och sadel med sadeltvål/fett
  • alltid skriva upp dina sysslor efter avslutat pass i skötarpärmen